مسار
بين النقد السينمائي وصناعة الأفلام
يروي المخرج يسري نصر الله في كلمته الافتتاحية مسيرته السينمائية والتي بدأت بفهم السينما من خلال النقد. نشأ نصر الله في مصر في الستينيات، ومن خلال قراءته لمجلات مثل «دفاتر السينما» و«بوزيتيف» و«سايت آند ساوند» تعرف على الأفلام المهمة، وتخيلها في ذهنه قبل سنوات من تمكنه من مشاهدتها فعليًا. لاحقًا أمست الكتابة النقدية عن الأفلام طريقته في تحديد ما كان يتوق إلى مشاهدته في السينما وما يتوق إلى تحقيقه كمخرج، ومكنته قراءته لنقاد ومبدعين مثل «سمير فريد» و«رأفت الميهي «وسيرج ديني» و«فرانسوا تروفو» و«جان لوك غودار» و«مارجريت دوراس» و«ديفيد روبنسون» من خوض نقاشات عن جماليات السينما مما مكنه من تقديم أحكامه الفنية والنقدية الخاصّة.
Radwan El-Kashef
Radwan El-Kashef was born in the Sayeda Zeinab neighborhood of Cairo in 1952, and his roots trace back to Sohag in Upper Egypt. He obtained a BA in Philosophy from Cairo University, then enrolled in the Cinema Institute; his final project, the short film "Al-Janoubiya" ("The Southern Woman"), later received the First Work Award from the Ministry of Culture. El-Kashef worked as assistant director on some twenty films, with directors such as Youssef Chahine, Raafat El-Mihi, and Daoud Abdel Sayed. He then co-wrote and directed the films Leh Ya Banafsaj (Why, Violet?, 1993) and Araq Al-Balah (Date Wine, 1998). His last film, in 2001, was Al-Saher (The Magician), and he passed away in June 2002.
.